ترخیص کالا چیست ؟
به طور کلی می توان گفت ترخیص کالا به معنای انجام کلیه اقداماتی است که شما برای آزاد کردن کالاهای وارداتی و صادراتی خود از گمرک انجام می دهید. اقدامات حمل و آزاد سازی کالا به طور معمول توسط صاحبان کالا و یا نماینده قانونی آن ها انجام می شود.در طی پروسه و مراحل ثبت سفارش و آزاد سازی کالا باید اسناد و مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک به صورت فیزیکی یا الکترونیکی تهیه ، آمادهسـازی و ثبت شده و هزینههای آن که شامل مالـیات ، حقوق گـمرکی، سود بازرگانی و و دیگر تسهیلات ارائه شده به واردکنندگان و صادرکنندگان است ارائه یا اظهارشود. از آنجایی که انجام این اقدامات یک کار تخصصی و پیچیده و نیازمند آشنایی کامل با پروسه آن است، معمولا فرآیند ترخیص شدن کالا از گمرک را به فردی به نام ترخیص کار می سپارند.
ترخیص کار گمرک با تسلط به فوت و فن های قانونی گمرکی، می تواند پروسه انجام آن کار را با صرف کمترین وقت انجام و کالای شما را ترخیص کند. اگر دانش و تجربه کافی در این زمینه نداشته باشید و خودتان قصد دارید ترخیص کالا از گمرک را پیگیری کنید این کار در نهایت منجر به اتلاف غير ضروري وقت و پول شما می شود. برای هرچه بهتر شدن انجام کارها میتوانید از یک شرکت واردات و صادرات کمک بگیرید.
برای اینکه کالای خود را از گمرک ترخیص کنید لازم است با توجه به نوع کالایی که در گمرک دارید مجوزهای لازم را از سازمان های مربوطه اخذ کنید. ازجمله این سازمان ها می توان به سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهداشت برای مجوز استاندارد، کانون پرورش فکری کودکان و … اشاره کرد. سپس به شعب مختلف گمرک مراجعه نموده و برای ترخیص کالا خود اقدام کنید.
یکی از موارد مهم در آزاد سازی که برای تاجران بسیار اهمیت دارد، ارزش گذاری کالایی است که در گمرک وجود دارد.در تمام دفاتر گمرکی کالای موجود به صورت متفاوتی ارزشگذاری می شود و این تسلط ترخیص کار و سابقه تاجران است که می تواند ارزش کالا را به صورت واقعی اعلام نماید.
( ارزش کالای خود را در سامانه TSC مشخص می شود)
مراحل و چارت ترخیص کالا از گمرک (تشریفات گمرکی)
1. ثبت اظهار در سامانه EPL
مدارک لازم برای اظهار کالا در گمرک
- اظهارنامه واردات قطعی
- کپی کارت بازرگانی معتبر قبض انبار
- بارنامه
- ترخیصیه
- گواهی مبدأ
- فاکتور یا سیاهه خرید
- اعلامیه تأمین ارز یا نامه برات
- پروفورما ( پیش فاکتور )
- مجوز ثبت سفارش
- لیست عدلبندی
- بیمه نامه
- پروانه بهره برداری
- کاتالوگ و بروشور
- مجوزهای قانونی و مدارک لازم جهت ترخیص کالا از قبیل گواهی بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی، قرنطینه نباتی و سایر
- وکالتنامه رسمی، کارت حق العملکاری
- پروانه صادراتی
لازم به ذکر است که برای تکمیل فرم در سامانه الکترونیکی دقت بسیاری لازم است. شما می توانید به عنوان مالک کالا یا نماینده قانونی آن این فرم را تکمیل کنید اما به خاطر داشته باشید،مبلغی که شما برای حقوق ورودی پرداخت می کنید، یکی از اطلاعات ضروری و در عین حال با اهمیت در اظهارنامه است که در مرحله تکمیل اظهارنامه محاسبه می شود. بنابراین در تکمیل فرم اظهارنامه نهایت دقت را به خرج دهید تا بدون اشتباه پروسه تکمیل آن طی شود و دچار ضرر و زیان مالی نشوید. در انتها این سامانه به شما یک شماره سریال و یک شماره عطف می دهد. از آن پرینت گرفته و برای مراحل بعد آن را نکهدارید.
2. احراز هویت و تعیین مسیر
در این مرحله دایره احراز هویت که دایره فنی گمرک است، اسناد شما را بررسی کرده و در صورتی که تایید کند برای شما یک شماره ثبت یا کوتاژ اختصاص می دهد. دریافت کوتاژ به این معنی است که اظهارنامه واردات یا صادرات کالای شما با یک شماره اختصاصی ثبت شده است و سپس مهر می شود.
برای کسب اطلاعات درباره کوتاژ کلیک کنید.
3. کنترل کالا
کالای شما در روند ترخیص کالا از گمرک لازم است یکی از سه مسیر سبز، زرد و قرمز را برای ارزیابی طی کند. قرار گرفتن در مسیر زرد و قرمز به این معنی است که کالای شما نیاز به کنترل دارد که توسط کارشناسان و بازرسان این امر صورت می گیرد تا با اسنادی که شما ارائه کردهاید مقایسه و مطابقت داده شود.پس از طی کردن این ارزیابی کالای شما در بخش دایره ارزش، ارزش اظهاری، سوابق گمرکی و … بررسی می شود.
برای اطلاع از مسیر های سبز و زرد و قرمز گمرک کلیک کنید.
4. اخذ مجوزهای لازم
در صورتی که کالای شما نیازمند مجوز ها و مدارک لازم جهت آزاد سازی کالا و گواهی نامه های تعیین شده توسط کارشناسان باشد، در این مرحله باید تکمیل شود.گواهی هایی از قبیل استاندارد، بهداشت، مخابرات ، قرنطینه، انرژی اتمی، تجهیزات پزشکی، جهاد، ، وزارت راه، مالیات و … از جمله آن ها هستند.
5. بررسی تعرفه و تطبیق کالا توسط کارشناس
در این مرحله کارشناسان سرویس تعرفه گمرکی کالا را بررسی آن را با اسناد کالا مطابقت می دهند. همچنین کارشناسان نظارت دوباره ای به مجوزهای مرحله قبل انداخته و ان را بررسی و مطابقت می دهند و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد آن را امضاء و تایید می کنند.
6. صندوق و صدور سند ترخیص
صاحب کالا باید پس از تایید نهایی، هزینه ای که از جانب گمرک تعیین شده است را به صورت نقدی پرداخت کرده و پس از دریافت فیش پروانه سبز گمرک باری وی صادر می شود. و صاحب کالا می تواند اقدامات لازم برای خروج کالا از گمرک را شروع کند.
7. انبارداری و اجازه بارگیری
پس از صدور سند ترخیص کالا از گمرک، زمانی که با شرکت حمل و نقل تسویه انجام می شود، بعد از دریافت قبض انبار و مدارک مورد نیاز آن ، مجوز بارگیری از گمرک صادر می شود و باید هزینه انبارداری پرداخت شود. این هزینه در گمرکات مختلف ، متفاوت استو موارد زیر را شامل می شود: هزینه تخلیه و بارگیری، بیمه کالا، مدت زمان رسوب کالا در انبار و غیره.
8. خروج کالا از گمرک
اهمیت بازرسی کالا در فرآیند ترخیص شدن کالا
بازرسی کالا فرآیندی است که باعث اطمینان خاطر خریدار نسبت به تایید کمیت و کیفیت کالای ارسالی می شود. خریدار کالا قبل از دریافت شرکتی را برای بازرسی کالای ارسالی معرفی می کند تا کارشناسان این شرکت کالایی را که قرار است ارسال شود را بررسی و نسبت به کمیت، کیفیت، استاندارد ها و گواهی های لازم به ایشان اطمینان دهد.شرکت هایی که اقدام به بازرسی قبل از ترخیص شدن کالا از گمرک انجام می دهند اغلب یک قرارداد در این رابطه تهیه و تنظیم می کنند و کلیه اطلاعات لازم را به صورت رسمی و دقیق در آن عنوان می کنند تا برای ترخیص کالا از گمرک با مشکل مواجه نشوند.
اطلاعاتی که در این قرارداد درج می شود شامل نحوه پرداخت هزینه های بازرسی، کارمزد آن و همچنین کلیه اطلاعات مربوط به صحت کالا از قبیل تعداد، کیفیت و کلیه اطلاعات فیزیکی، تایید استانداردها و گواهی هایی که مشمول ان کالای خاص می باشد، همچنین تاییدیه مرغوبیت کالا و … می شود. در این صورت شرکت بازرسی می بایست کلیه اطلاعاتی که خریدار در این سند ذکر کرده است را بررسی و صحت آن را با کالایی که در گمرک است مطابقت دهد و در صورت مغایرت، تمامی آن را به طور دقیق به اطلاع خریدار برساند.
عمدتا حدود بازرسی کالا در سند قراردادی ذکر می شود و در محل تولی، انبار، محل بسته بسته بندی، گمرک و بندر مقصد این بازرسی انجام می شود.
نقش ترخیص کار در فرآیند ترخیص کالا از گمرک
سامانه ترخیص کالا از گمرک
اگر برای اولین بار به این سامانه مراجعه کنید، باید ثبت نام انجام دهید. ثبت نام در سامانه بسیار راحت است. شما برای ثبت نام در سامانه باید اطلاعت زیر را درج کنید:
- کدملی صاحب کالا
- ثبت اطلاعات هویتی فرد صاحب کالا
- ثبت اطلاعات کالا
پس از درج اطلاعات فوق لازم است که آن را تایید کنید. برای این منظور اطلاعات ثبت شده برای بار دوم به شما نمایش داده می شود تا آن را بررسی کنید. در این صورت اگر اطلاعات صحت دارد شما آن را تایید می کنید و اگر نیاز به اصلاح اطلاعات است آن را ویرایش کرده و سپس آن را تایید می کنید.پس از درج این اطلاعات، سامانه یک کد شناسه برایتان ارسال می کند. این کد شناسه در تمام مراحل ترخیص کالا از گمرک که توسط ترخیص کار گمرک انجام می شود، لازم و ضروری است. پس باید آن را حفظ و در جایی نگهداری کنید.
مطالعه بیشتر: انواع روش های حمل در ترخیص کالا
آشنایی با روند ترخیص انواع کالاها از گمرک
- ترخیص ماشین آلات صنعتی از گمرک
- ترخیص خودرو از گمرک
- ترخیص دارو از گمرک
هزینه ترخیص کالا از گمرک
حقوق ورودی شامل سود بازرگانی و 4 درصد ارزش گمرکی می باشد که توسط نهاد گمرک جمهوری اسلامی ایران دریافت می شود. پرداخت هزینه ترخیص برای روند قطعی واردات کالا می باشد. به طور مثال 10 درصد از هزینه حمل و 8 درصد از هزینه پرداختی برای سازمان استاندارد جزو حقوق ورودی کالا می باشند.
برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله هزینه ترخیص کالا از گمرک را مطالعه کنید.
نحوه ثبت شرکت ترخیص کالا
این شرکت ها عموما به شرکتی اطلاق می گردد که شخصیت حقوقی دارد و با اخذ مجوز های لازم می تواند به عنوان نماینده ی قانونی صاحب کالا به آزاد سازی کالا اقدام نماید.
روند ثبت شرکت
شرکتهای تاسیس شده در زمینه ی بازرگانی، قابلیت ترخیص کالا از ادارات گمرک را هم دارا می باشند. لذا این شرکتها با دارا بودن قابلیت ترخیص کالا از گمرک به راحتی می توانند کار تجارت و بازرگانی خود را در این جهت هم پیش ببرند. در اصل ثبت شرکت واردات و صادرات به عنوان زیر مجموعه ای از ثبت شرکتهای بازرگانی تلقی می شود.
شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت واردات و صادرات
-
- دارا بودن تابعيت کشور جمهورى اسلامى ايران
- متدین بودن به یکی از اديان رسمى کشور
- عدم سوء پيشينه
- عدم اعتياد به مواد مخدر
- داشتن کارت پایان خدمت يا معافيت دائم از خدمت سربازی
- داشتن حداقل مدرک ديپلم کامل متوسطه
- سن حداقل ۲۵ سال تمام
- دارا بودن حداقل ۵ سال سابقه کار در حوزه ی حمل و نقل بينالمللى که به يکى از روش های زير قابل احراز است:
- ارائه ی تأييدیه نهاد يا وزارتخانه ی مربوطه براى تایید سابقه ی کار دولتی
- تأييدیه سازمان تأمين اجتماعى جهت پرداخت حق بيمه
انتخاب بهترین شرکت ترخیص کالا
شرکت های بازرگانی و صادرات و واردات وظیفه ترخیص محموله های وارداتی و یا صادراتی از گمرک را به عهده دارند. آنها وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند که این موارد با رعایت کلیه مقررات، قوانین و سایر الزامات قانونی انجام شود. علاوه بر این، آنها باید مطمئن باشند که کلیه اقدامات از جمله مالیات، هزینه ها، اسناد و مدارک و … انجام شده است. شما باید در انتخاب شرکت ترخیص کالا حسایت زیادی به خرج بدهید. برای یک انتخاب خوب موارد زیر را بررسی کنید:
- تجربه و قدمت فعالیت شرکت
- تسلط به تمام مراحل ترخیص
- آشنایی با مقررات و تخلفات گمرکی
- شفافیت و پاسخگویی به مشتریان
…
فرم ها و مدارک گمرکی
برای دانلود فرم ها و مدارک گمرکی می توانید فایل pdf زیر را دانلود کنیدفایل pdf فرم ها و مدارک کمرکی
سوالات متداول
قبل اقدام برای ترخیص کالا هزینه گمرکی مشخص می شود؟
ترخیص کالا از گمرک چند روز زمان می برد ؟
کالا سالم و بدون کسری به دست صاحب کالا میرسد؟
بازرگانی طاها فیدارخلیج فارس قبل ازخروج، تمام کانتینرها را پلمپ کرده وبیمه میکند و در بارنامه تعداد و وزن کالا به طور صحیح ودقیق قید می شود وشماره پلمپ و تصویربارنامه برای صاحب کالا ارسال میگردد.