فرآیند صادرات و فروش کالا در سطح بازارهای خارجی نیاز اطلاعات بسیاری است از جمله شناخت بازار هدف، شناخت قوانین بین المللی در زمینه صادرات انواع کالا و سرمایه که در صورت نداشتن توجه کافی در این زمینه می تواند سرمایه گذاری را با مشکل مواجه کند. صادرات همانند سایر فعالیتهای تجاری مستلزم داشتن آینده نگري، برنامه ریزي مناسب، آشنایی با روشهاي علمی و جلب اعتماد خریداران خارجی است. در این مقاله نکاتی پیرامون اقدامات لازم قبل از شروع فعالیت صادرات جهت اخذ مجوز صادرات اشاره شده است.
در ادامه همچنان با شرکت ترخیص فوری ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه باشید تا با این نکات بیشتر آشنا شوید.
فعالیت صادرات می تواند موجب افزایش گردش مالی و در عین حال باعث وابستگی تجارت شما به مشتری داخلی می شود. با این حال حرکت به سمت صادرات گامی بزرگ است. توجه به این نکته دارای اهمیت بسیاری است که آیا کسب و کار شما آماده برای رقابت کردن (چالش) است یا خیر. در کنار شناسایی بازارهای مناسب برای صادرات، شما باید برای کنار آمدن با مسائلی همچون عوارض قانونی اضافی، سازماندهی حمل و نقل و اطمینان از پرداخت باید برنامه ریزی کنید. قبل از شروع فعالیت صادرات باید پتانسیل محصول صادراتی خود را ارزیابی کنید.
در ابتدا چند مطلب در مورد نکاتی که قبل از شروع صادرات باید در نظر بگیرید در ادامه ذکر می شود:
از جمله نکاتی که در زمان شروع فعالیت تجاری خود باید به آن توجه کنید این است که در نظر داشته باشید که آیا محصول شما سود کافی برای پوشش هزینه های صادرات دارد یا خیر. همچنین شناسایی قوانین و استانداردهای خارجی (کشور مقصد) که میتواند فعالیت تجاری شما را تحت تاثیر قرار دهد نیز بسیار حائز اهمیت است. در برخی موارد شما نیاز به تغییر محصول خود برای مطابقت با رسومات فرهنگی بازار هدف دارید. شما باید حفظ مالکیت معنوی در بازارهای خارجی را در نظر بگیرید.
از جمله مزایایی که فعالیت صادرات میتواند به همراه داشته باشد: افزایش سود وگردش مالی، رقابت با بازارهای خارجی به شما امکان داشتن رقابت برتر در بازارهای داخلی را میدهد. کاهش تقاضا در بازارهای داخلی می تواند از طریق صادرات کالا به خارج از کشور به تعادل دست یابد.
اقدام بعدی در مسیر شروع فعالیت صادرات شناسایی مشکلات ممکن در حوزه صادرات است. مشکلاتی که در زیر به آن اشاره شده است: وارد شدن به بازارهای خارجی ممکن است باعث عدم توجه کافی شما به بازارهای داخلی شود. پرداخت پول توسط مشتریان خارجی ممکن با دشواری همراه باشد بنابراین باید نحوه فروش خود را به درستی مشخص کنید.
در برخی موارد شما ممکن است مجبور شوید به خارج از کشور سفر کنید و یا ماهها را برای مذاکره در مورد قراردادی خاص صرف کنید، بنابراین زمان کافی برای صادرات اختصاص دهید. بسیاری از صادرکنندگان ممکن است در پروسه صادرات با شکست روبرو شوند بدلیل اینکه آنها از زبان، فرهنگ و نظام حقوقی کشور هدف بی اطلاع هستند. باید برای شما مسئولیت تحویل کالا به طور کاملا واضحی تعریف شود. شما باید به طور منظم با نماینده فروش یا وارد کننده خود در تماس باشید.
منابع مالی مورد نیاز برای حمایت از فعالیت تجاری خود (مانند توسعه محصول و بازاریابی) را شناسایی کنید. اطمینان حاصل کنید که کسب و کار شما دارای ظرفیت اجرایی برای رسیدگی به تعهدات مستند و قانونی است.
هزینه حمل و نقل با هر نوع وسیله ای را ارزیابی کنید. شرایط آب و هوایی کشورهایی که محصولات صادراتی از آنها عبور میکنند را در نظر بگیرید. محل قرار گیری کالاها را (بخصوص انواع فاسد شدنی) را بررسی نمایید. اطلاع از سرعت تحویل کالا ضروری است زیرا برخی تولیدکنندگان محصول را قبل از استفاده انبار میکنند.
فاصله زمانی بین حمل کالا و پرداخت بر جریان نقدی (سرمایه) شما تاثیرگذار خواهد بود.
در زمان برنامه ریزی برای فروش کالا از نحوه پرداخت اطمینان حاصل کنید. از قوانین بین المللی شناخته شده استفاده کنید.
در زمان صادرات ریسک ارز خارجی را به کمترین میزان ممکن برسانید. اگر شما با ارز رایج (محلی) معامله کنید نوسانات نرخ ارز بین تاریخ فروش و تاریخ پرداخت شما کمتر از حد انتظار است.
بازاریابی، صدور پروفرما (پیش فاکتور)، تهیه و تدارك و بسته بندي، تعیین ارزش گمرکی، کسب مجوز صدور از ارگانها و سازمانهاي ذیربط، اظهار کالا به گمرك، عقد قرارداد حمل و بیمه، دریافت گواهی بازرسی کالا، صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا، ارسال کالا.
در مرحله بعد نوبت به ذکر نکاتی در مورد وجوه مورد دریافتی گمرک در زمان صادرات کالا است:
تعرفه یا حقوق ورودی است که به معنی عوارضی است که دولت به منظور حمایت ز کالاها دریافت میکند که به عنوان حقوق گمرکی (Customs Duties) نیز مطرح می شود.
تعرفه ارزشی: تعرفه ای است که در آن عوارض گمرک بر اساس درصدی از ارزش کالا است که باید به گمرک پرداخت شود.
تعرفه ثابت: براساس وزن یا تعداد کالا محاسبه میشود.
تعرفه مرکب: براساس ترکیب دو تعرفه ارزشی و ثابت دریافت صورت میگیرد.
تعرفه یک ستونه: در این نوع تعرفه تبعیضی بین نوع کالا و کشور مبدا صورت نمیگیرد و به شکل یکسان دریافت می گردد.
تعرفه دو ستونه: که در آن دو نوع تعرفه برای کالا در نظر گرفته شده است. نوع اول میزان حداکثر آن است و نوع دیگر میزان تعرفهای است در نتیجه مذاکره و انعقاد پروتکل مقدار آن کاهش مییابد.
تعرفه سه ستونه: که در واقع با اضافه ستون دیگری به تعرفه دو ستونه عنوان می شود و در آن مقدار پایینتری از حقوق گمرکی برای کشورها تعیین می شود که هدف آن افزایش مبادلات کالا (صادرات و واردات) تجارت بین اعضاء مختلف در گروه می باشد.