Tariff specification code، شناسه ارزش کالا یا TSC یک عدد ۴ رقمی است و در انتهای هر ردیف تعرفه کالایی قرار می گیرد که جهت تعیین ارزش کالاهای وارداتی پیش بینی شده است.
به روز کردن سیستم های گمرکی، موازی بودن با فرایندهای تجارت جهانی و روان سازی فعالیت های گمرکی از جمله مواردی است که همواره در حوزه فعالیت های گمرک قرار داشته است. در راستای ایجاد رویه واحد در بررسی و تعیین ارزش کالا، گمرک ایران اقدام به طراحی و بهرهبرداری از سامانه تعیین ارزش کالاها Tariff specification code کرده است که آن را TSC می نامیم.
شناسه ارزش کالا یا TSC ، یک کد هشت رقمی است که کالا از طریق آن طبقه بندی و شناسایی می شود. چهار رقم اول آن در همه جای دنیا ثابت است. چهار رقم بعد آن توسط هر دولت طبق ضوابط و شرایط حاکم بر کشور خود تعیین می شود. بر اساس این طبقه بندی ماخذ حقوق ورودی برای هر ردیف از کالاها وجود دارد که به صورت درصدی نشان داده می شود.
برای تشخیص ارزش کالا و همینطور دانستن اینکه کالای مذکور در چه دسته ای طبقه بندی شده است، می بایست از کتاب قانون مقررات صادرات و واردات ماهیت آن را جست و جو و تعرفه آن را پیدا کنیم. همچنین برای اطمینان بیشتر می توانیم سوابق ان را از سامانه جامع امور گمرکی چک کنیم .
تعیین تعرفه صحیح برای کالا، کار حساس و مهمی می باشد. اگر در تعیین تعرفه کالا اشتباه شود و یا به تشخیص گمرک متناسب با کالا نباشد، مشکلاتی را برای صاحب کالا به وجود خواهد آورد. بیشتر این مغایرت ها که در تعیین تعرفه کالا اتفاق می افتد، بین صاحب کالا و گمرکات اختلاف حاصل می شود. برای رفع مشکلات پیش آمده الزاما باید پرونده به کمیسیون رسیدگی اختلافات گمرکی ارجاع داده شود. از این رو گرفتن تعرفه قانونی و متناسب و تعیین دقیق ماخذ ورودی کالا از طریق شناسه ارزش کالا یا TSC باعث جلوگیری از این مشکلات می شود.
با این تفاسیر بهتر است برای اطمینان خاطر و پیشگیری از بوجود آمدن این چنین مسائلی، تعرفه کالاهای جدیدی را که صاحبان کالا قصد وارد کردن آن را از خارج دارند، با ارسال نمونه ای از کالای مورد نظر به دفتر تعرفه گمرک ایران مشخص شود.
با این کار می توانند از ارزش کالای وارداتی خود، میزان حقوق ورودی، سود بازرگانی و سایر شرایط آن کالا، زمان ورود به گمرک ایران مطلع شوند. توضیحات ذکر شده به عینه در برگه درخواست استعلام تعرفه بعنوان اجرای ماده 43 قانون امور گمرکی ذکر شده است.
نحوه استعلام تعرفه به این صورت است که فرم استعلام کالا، به صورت کامل تکمیل می شود. این فرم شامل تعرفه از جمله مشخصات کالا و شماره پروفرما می باشد. ارائه مدارک لازم از جمله پروفــرما، نمونه کالا، اصل کاتالوگ و بروشور و همچنین پرداخت مبلغ معینی برای هزینه تعیین تعرفه و مابقی اقدامات لازم از دفتر تعرفه می بایست انجام پذیرد.
این نکته هم باید در نظر گرفته شود که گرفتن استعلام تعرفه از دفتر مربوطه بسیار کار زمان بر و دشواری است. بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر و صرفه جویی در زمان خود این کار را به افراد زبده در این کار بسپاریم.
یکی از خدمات شرکت ترخیص فوری گرفتن تعرفه های قانونی، به استناد به تبصره های قانونی و ایجاد کمیته فنی و دفاع از کالا است. کارشناسان این مجموعه این توانایی را دارند که بهترین و به صرفه ترین تعرفه را به صورت کاملاً قانونی برای مشتریان خود رقم بزنند.