آقای رسول شجری امروز در نشست خبری دهمین نمایشگاه بین المللی کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته افزود: این میزان صادرات مشتمل بر 76 میلیون دلار صادرات کفش و بین 20 تا 30 میلیون دلار صادرات چرم مصنوعی بوده است.
وی اضافه کرد: اکنون محصولات ایرانی به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، ترکیه و امارات، بعضی کشورهای آفریقایی، همچنین بهتازگی برخی کشورهای اروپایی صادر میشود.
شجری، تولید سالیانه کفش در ایران را 220 میلیون جفت و به عبارتی 800 هزار جفت در روز برشمرد که اشتغال مستقیم نیم میلیون نفری را به دنبال داشته است و ادامه داد: این در حالی است که در سالهای اخیر تولید و صادرات چرم مصنوعی نیز اشتغال بالایی را ایجاد کرده است.
وی گفت: طی چند سال گذشته و پیش از اعمال تحریمها، عمده چرم مصنوعی وارداتی بود، اما در سالهای اخیر این صنعت رشد بالایی داشته است و اکنون علاوه بر تامین نیاز داخل صادرات نیز داریم. به طوریکه در گذشته “پلی یوتان” به عنوان یکی از مواد اولیه مورد نیاز تولید چرم مصنوعی تا سالیانه 50 هزار تن از چین و ایتالیا وارد میشد، اما امروز در زمینه صادرات داریم.
مسئول اتحادیه کفاشان دستدوز تهران، به دهمین نمایشگاه بین المللی کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته (MPEX2022) اشاره کرد که در روزهای بیست و یکم تا بیست و چهارم دی ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد و افزود: در نمایشگاه امسال علاوه بر شرکتهای داخلی، شرکتهایی از ایتالیا، چین و ترکیه نیز حضور خواهند داشت که در مقایسه با دوره پیشین نمایشگاه با 200 درصد افزایش در متراژ (15 هزار متر مربع) و شرکت کنندگان (190 شرکتکننده) همراه شده است.
مشکلات صنعت کفش و چرم مصنوعی
در ادامه “محمدرضا داورپناه” عضو اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی، گفت: صنعت کفش رتبه چهارم را از نظر اشتغالزایی در کشور در اختیار دارد و برآورد میشود تا بیش از 500 هزار نفر به طور مستقیم در این صنعت مشغول به کار باشند.
وی نیز افزود: تحریمها سبب شده که تغییرات عمدهای در این صنعت شاهد باشیم، به طوری که امروز دستکم 99 درصد فروشگاههای برند، کالاهای ایرانی عرضه میکنند.
داورپناه با اشاره به برخی از مشکلات این صنعت، گفت: با وجود تلاشهای انجام شده در مبارزه با قاچاق، اما هنوز محصولات قاچاق در سطح بازار قابل مشاهده است.
وی از عدم تامین کافی مواد اولیه به خصوص از سوی پتروشیمیها در بورس گلایه کرد و افزود: به نظر میرسد پتروشیمیها عرضه و قیمت را در بورس کالا مهندسی میکنند.
این مقام صنفی اضافه کرد: تصور بر این است که اگر پتروشیمیها صادرات داشته باشند منجر به رشد میشود، اما باید گفت صادرات پتروشیمیها خام فروشی است و اگر محصولات آنها به واحدهای پایین دستی برسد ارزش افزوده بیش از 300 درصدی به دنبال خواهد داشت.
وی تصریح کرد: هرچند نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت این بوده که پتروشیمیها موظف به عرضه به اندازه تقاضای بازار باشند، اما باید گفت عرضه مواد اولیه پتروشیمی مرتبط با صنعت کفش در بورس کم است.
گفتنی است؛ توجه ویژه به تولید داخل از سوی دولت در صورت گشایشهای سیاسی، افزایش احتمال قاچاق در صورت کاهش نرخ ارز، عدم اشتغال زایی با حقوق و دستمزد فعلی با وجود توان کافی برای ایجاد اشتغال و دریافت مالیات بر مصرف بهجای مالیات بر ارزش افزوده از فعالان این صنایع، از جمله خواستههای فعالان صنعت کفش و چرم مصنوعی در این جلسه بود.
در این جلسه عنوان شد که 85 درصد تولید کفش داخلی سازی شده است و فقط برخی مواد پایه پلی یوتان از خارج از کشور تامین میشود. همچنین ماشین آلات تولید چرم مصنوعی نیز تا 95 درصد در داخل از سوی تولیدکنندگان داخلی تامین میشود.