واردات کالا فرایندی پیچیده بوده که مراحل بسیاری را در خود جای داده است. انجام هر کدام از این مراحل نیاز به تخصص، مهارت و شناخت کافی از پروسه انجام کارها دارد. زیرا در فرایند واردات مجوزهای خاص مورد نیاز بوده و فرد وارد کننده نیز با برخی سازمان های دولتی و خصوصی سر و کار دارد. در این مقاله تلاش کرده ایم تا حدودی این مراحل را برای آشنایی بیشتر علاقه مندان به حوزه واردات شرح دهیم.
1- شناخت کلی از وضعیت بازار و نیازهای آن
اولین مرحله برای واردات کالا در واقع برطرف کردن نوعی نیاز مورد درخواست مصرف کنندگان برای کالاهای مورد درخواست آنها است برای این منظور وارد کننده باید این نیاز را شناسایی نماید. پس بنابراین مهمترین سئوالی که وارد کنندگان با آن روبرو هستند را می توان بصورت ذیل طرح نمود.
2- چه کالاهایی را باید وارد نمایم؟
دومین مرحله واردات کالا این است که باید بدانیم که تولید کنندگان برای تولید کالا به چه مواد اولیه و کالاهای در جریان ساخت نیاز دارند ؟
برای این منظور میزان نیاز تولید کنندگان به مواد اولیه و سایر کالاها را بررسی و سفارش بگیرید. همچنین در هنگام انتخاب کالا برای واردات به نکات ذیل توجه نماید. کالاهایی غیر استاندارد را به دلیل پایین بودن قیمت آن خریداری ننمائید.
در هنگام واردات کالاهای صنعتی، از وجود خدمات پس از فروش آن مطمئن شوید. دلایل تفاوت قیمت بسیار پایین پیشنهادی یک فروشنده نسبت به دیگر فروشندگان را دقیقا بررسی نمائید.
سعی نمائید از نمایندگان معتبر تولید کنندگان که توسط تولید کنندگان اصلی معرفی شده اند کالا را خریداری نمائید.
قبل از انتخاب کالا برای واردات ، میزان حقوق گمرکی ( سود بازرگانی ) کالا را از کتاب قانون مقررات صادرات و واردات استخراج نموده و سود حاصل از واردات را با در نظر گرفتن عوارض واردات محاسبه نمائید.
3- بازاریابی برای پیدا کردن مشتری
برای پیدا کردن مشتری، باید شروع به بازاریابی نمود. از بازاریابی تعاریف زیادی صورت گرفت است. برخی بازاریابی را بازاریابی (MARKETING) را شامل شناخت نظام بازار و نیازها و خواسته ها و رفع آنها ازطریق مبادلات مطلوب دانسته اند. به نظر فیلیپ کاتلر از برجسته ترین صاحب نظران در این رشته بازاریابی عبارت است از فعالتی انسانی در جهت ارضای نیازها و خواسته ها از طریق فرایند مبادله
این تعریف دارای ابعاد گوناگونی است که هر کدام را به طور جداگانه بررسی میکنیم. – نیازها – خواسته ها – تقاضاها -کالاها -مبادله – معامله – بازاریابی نیازها: مهمترین مفهوم اثرگذار بر بازاریابی که به صورت بنیادی همواره در تحلیهای مربوط به بازارمورد نظر است نیازهای انسانی می باشد که به گونه زیر تعریف می شود: نیاز یا احتیاج انسانی عبارت است از حالتی احساسی که محرومیتی را در فرد پدید آورد که آن احساس وحالت کمبود موجب رنج فردگردد. انسان موجودی است دارای نیازهای فراوان به هر حال حاضر وارد کنندگان کالا در کشور برای پیدا کردن مشتری برای کالاهای خود به دو طریق عمل می نمایند. یک دسته از وارد کنندگان کالا ، در ابتدا کالا را وارد و سپس برای کالای خود بدنبال مشتری می باشند و دسته دوم ، قبل از واردات کالا ، با مشتری عقد قرارداد نموده و بصورت سفارشی کالا را وارد می نمایند . که دسته دوم سود بیشتری از واردات می ببرند.
ثبت سفارش یکی از الزامات واردات کالا به داخل هر کشوری است. هر شرکت یا شخصی که قصد واردات کالا به داخل کشور را دارد باید از سازمان صنعت معدن و تجارت مجوز ثبت سفارش اخذ کند. به موجب سند ثبت سفارش میتوانید کالای مورد نظر خود را وارد کشور نمائید. اخذ مجوز ورود کالا به کشور از سازمان صنعت معدن و تجارت راثبت سفارشمیگویند. این مجوز دارای کد ۸ رقمی است که از سامانه جامع تجارت ایران و پس از اخذ مجوزهای لازم دریافت می گردد.
مراحل ثبت سفارش
۱- برای ثبت سفارش ابتدا باید پیش فاکتور (پروفرما) کالای مورد نظرتان را از فروشنده دریافت و اطلاعات آن را در سامانه جامع تجارت ایران (www.ntsw.ir) ثبت نمائید. در این سامانه متقاضیان حقیقی و حقوقی برای واردات کالا، ثبت نام نموده و با دریافت کد کاربری و رمز عبور شخصی (حقوقی یا حقیقی) از طریق این سامانه سفارشهای واردات خود را ثبت می نمایند که تمامی پیگیریهای لازم از طریق این سامانه میسر میباشد. متقاضیان پس از اطلاع از پایان مراحل اداری ثبت سفارش از طریق همین سامانه تائید یا عدم تائید واردات کالای خود را مشاهده مینمایند.
۲- پس از گذراندن مراحل ثبت سفارش و دریافت کد ۸ رقمی پرونده ثبت سفارش بدون نیاز مراجعه به مراکز ثبت سفارش در سطح کشور، بهصورت خودکار به شعب بانک عامل و گمرکات اجرایی کشور ارسال خواهد گردید. ایجاد روند ثبت سفارش کالا گواهی ثبت آماری و کنترل ضوابط فنی برای کالاهای وارداتی توسط دولت انجام میپذیرد.
۳- پس از انجام گواهی ثبت آماری و انجام مراحل تخصیص ارز و تامین ارز کد 14 رقمی ساتا توسط بانک مرکزی به بانک عامل اعلام می شود که بانک عامل پس از صدور فیش گواهی ثبت آماری کد 14 رقمی ساتا را برای صاحب کالا جهت انجام تشریفات گمرکی ارسال می کند.
۴- البته برخی از کالاها برای واردات نیازمند اخذ مجوز پیش ازثبت سفارش نیز است. به طور مثال برای واردات تجهیزات پزشکی نیازمند اخذ کد irc از سازمان غذا و دارو میباشد و با دارا بودن کد irc میتوانید اقدام به ثبت سفارش کالا نمایید. بهطور مثال کالاهایی مانند غلات جو ذرت و… نیازمند اخذ مجوز دامپزشکی است که بعد از ثبت اطلاعات پرو فرما در سایت بهصورت اتوماتیک این پرونده به سامانه قرنطینه ارجاع داده شده و بعد از پیگیریهای اداری تائید مجوز دامپزشکی اخذ میشود و پس از آن برای کارشناسی ثبت سفارش ارجاع داده میشود.
سیستم الکترونیکیثبت سفارش
این سیستم به لحاظ کنترل آنلاین واردات کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و جهت کنترل قیمت کالاها، تراز تجاری با کشورهای خارجی و … تهیه و راه اندازی گردیده است.
تشریفات گمرکی
طبق ماده ۱ قانون امور گمرکی مفاهیم اصطلاحات گمرکی به کار برده شده در این قانون، طبق تعریفی است که از طرف شورای همکاری گمرکی به صورت مجموعه برای کشورهای عضو منتشر شده و یا می شود مگر این که در بندهای ذیل یا در سایر مواد این قانون از آن تعریف دیگری به عمل آمده باشد:
اظهار کالا: بیانیه ای کتبی یا شفاهی است که براساس مقررات این قانون اظهارکننده، رویه گمرکی مورد نظر خود را درباره کالا مشخص می کند و اطلاعات مورد نیاز برای اجرای مقررات گمرکی را ارائه می دهد.
اظهارکننده: صاحب کالا یا نماینده قانونی او است که کالا را برابر مقررات این قانون به گمرک اظهار می کند. در اظهار الکترونیکی صاحب کالا یا نماینده قانونی وی به استناد گواهی رقومی (دیجیتالی) تأیید شده از مراکز مجاز صدور گواهی مذکور به عنوان صاحب کالا یا نماینده قانونی اظهارکننده شناخته می شود.
اظهارنامه اجمالی: سندی است که به موجب آن شرکت حمل و نقل، فهرست کلی محموله هایی که باید تخلیه و یا بارگیری شود را هنگام ورود و یا خروج وسیله نقلیه از کشور اعلام می نماید.
اماکن گمرکی: انبارها، باراندازها، اسکله ها، فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن، محوطه ها و هر محل یا مکانی است که تحت نظارت گمرک است و برای انباشتن و نگهداری کالاها به منظور انجام تشریفات گمرکی استفاده می شود. این اماکن م یتواند انبارهای گمرکی، انبارهای اختصاصی و سردخانه های عمومی باشد.
ترخیص: خروج کالا از اماکن گمرکی پس از انجام تشریفات گمرکی مربوط است.
ترخیصیه: سندی است که به موجب آن شرکت حمل و نقل (کریر و فورواردر) پس از احراز هویت، بلامانع بودن انجام تشریفات گمرکی توسط گیرنده کالا را به گمرک اعلام می نماید.
تشریفات گمرکی: کلیه عملیاتی است که در اجرای مقررات گمرکی انجام می شود.
تضمین: وجه نقد، ضمانتنامه بانکی و بیمه نامه معتبری است که برای اجرای الزامات مندرج در مقررات گمرکی نزد گمرک سپرده می شود.
تعهد: قبول الزام کتبی یا الکترونیکی که شخص را در برابر گمرک برای انجام یا عدم انجام عملی ملزم می کند.
حقوق ورودی: حقوق گمرکی معادل چهار درصد (4%) ارزش گمرکی کالا به اضافه سود بازرگانی که توسط هیأت وزیران تعیین می گردد. به علاوه وجوهی که به موجب قانون، گمرک مسؤول وصول آن است و به واردات قطعی کالا تعلق می گیرد، ولی شامل هزینه های انجام خدمات نمی شود.
حمل یکسره: ورود کالا به اماکن گمرکی و خروج کالا از اماکن مذکور بدون تخلیه و تحویل در این اماکن با رعایت مقررات این قانون است.
روز اظهار: زمانی که اظهارنامه امضاء شده به ضمیمه اسناد مربوطه توسط اظهارکننده به صورت دستی یا رایانه ای به گمرک ارائه می شود، شماره دفتر ثبت اظهارنامه به آن اختصاص می یابد.
سازمان جهانی گمرک (شورای همکاری گمرکی): سازمان بین المللی بین دولتی که براساس کنوانسیون مورخ 24/9/1329 هجری شمسی مطابق با 15 دسامبر 1950 میلادی ایجاد گردیده است و کشور ایران در اسفند ماه سال 1337 هجری شمسی به آن پیوسته است.
سامانه (سیستم) هماهنگ شده: توصیف و کدگذاری کالا براساس کنوانسیون بین المللی سامانه هماهنگ شده توصیف و نشانه گذاری (کدگذاری) کالا مورخ 14 ژوئن 1983 میلادی که به تصویب شورای همکاری گمرکی رسیده و جمهوری اسلامی ایران براساس ماده واحده قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون یاد شده مصوب 20/6/1373 هجری شمسی، به آن پیوسته است.
شرکت حمل و نقل بین المللی: شخص حقوقی که به موجب مقررات قانونی، مجاز به انجام عملیات حمل و نقل بین المللی است.
صاحب کالای تجاری: شخصی است که نسخ اصلی اسناد خرید و حمل به نام او صادر شده (و در مورد کالای خریداری شده با تعهد سامانه بانکی، آن اسناد از طرف بانک مهر شده) و ترخیصیه نیز به نام او باشد یا اسناد مزبور به نام وی ظهرنویسی و صحت امضاء واگذارنده از طرف مقام صلاحیتدار گواهی شده باشد.
قلمرو گمرکی: آن قسمت از قلمرو کشور است که در آن قانون امور گمرکی اعمال می شود.
کالای تجاری: کالایی که به تشخیص گمرک ایران برای فروش صادر یا وارد می گردد، اعم از این که به همان شکل یا پس از انجام عملیات اعم از تولیدی، تفکیک و بسته بندی به فروش برسد.
کالای داخلی: کالایی که در قلمرو گمرکی کشور تولید یا ساخته شده یا کالای خارجی است که ورود قطعی شده است.
کالای گمرک نشده: کالایی که تحت نظارت و کنترل گمرک است ولی تشریفات گمرکی آن به طور کامل انجام نشد.
برای اطلاعات بیشتر در رابطه با مراحل ترخیص کالا بر روی لینک یا عکس کلیلک کنید.
تکمیل اسناد و ورود اطلاعات از طریق سیستم EPL
پرینت اظهارنامه و دریافت کوتاژ و احراز هویت و تعیین مسیر
کنترل وارزیابی کالا
اخذ مجوزهای لازم
بررسی تعرفه و تطبیق کالا توسط کارشناس سرویس (مجازی)
پرداخت به صندوق و صدورسند ترخیص
انبارداری و اجازه بارگیری
درب خروج و خروج کالا
واردات یکی از اصلی ترین حوزه های بازرگانی و تجارت بین المللی است. لزوم تجربه و تسلط به قوانین تجارت بین المللی در امر واردات و صادرات کالا، فعالیت در این زمینه را به حوزه ای تخصصی تبدیل کرده است.
شرکت ترخیص فوری با بیش از ۲۰ سال سابقه در امر خدمات واردات کالا و دارا بودن دفاتر بین المللی در شهرهای گوانجو، دبی و تهران و برخورداری از تیمی حرفه ای، انواع خدمات واردات کالا را ارائه می دهد. واردات از چین و منبع یابی و خرید از تامین کـنندگان خـارجی، توسط کارشناسان بازرگانی ترخیص فوری نیز، در مجموعه خدمات بازرگانی این شرکت قرار می گیرد.