www.tarkhisfori.ir
بیزینس پلن یا طرح تجاری سندی است که به زبانی ساده نقشه کسب و کار شما را ترسیم می کند و در جزییات نحوه برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف کسب و کار شما را مشخص می کند. این سند تمام موارد مهم مربوط به تجارتتان را در خود جای داده است. به عبارت دیگر بیزینس پلن سندی است که کلیه اطلاعات مالی و زمانی پروژه و فازهای اجرایی پروژه خود را در آن درج می کنید.
شاید برای شما هم پیش آمده است که پیش از راه اندازی بیزینس خود بخواهید وامی دریافت کنید. مسئولان مربوطه از شما می خواهند بیزینس پلن یا طرح تجاری کارتان را تحویل دهید. ممکن است این سوال به ذهنتان برسد که دیگر کاربردهای این سند چیست؟ برای آشنایی بیشتر با بیزینس پلن یا طرح تجاری و جزییات آن با شرکت ترخیص فوری ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه شوید.
بیزینس پلن یا طرح تجاری کسب و کار یک ابزار استراتژیک در مسیر کارآفرینان است. زمانی که ایده ای در ذهن کار آفرینان شکل می گیرد، برای ایده خود یک طرح تجاری یا بیزینس پلن می نویسند. ایده ای که به صورت منسجم و با جزییات در بخش سند بیان می شود. طرح تدوین تجاری برای توجیه اقتصادی حامیان در استارتاپ ها بکار میرود ولی کاربرد آن محدود به این مورد نمی شود و پیچیده تر و جامع تر است. مزایا و اهداف کسب و کار پیشنهادی شما در این سند همراه با میزان هزینه ای که توجیه اقتصادی دارد، گامی اساسی برای کسب حمایت سرمایه گذاران به سمت سرمایه گذاری در کسب و کار شما است.
البته این طرح فقط برای کسب وکارهای نوپا نمی باشد. کسب وکارهایی که از گذشته هم وجود داشته اند و می خواهند در ادامه راه براساس یک استراتژی مشخص و با برنامه در راستای اهداف خود گام بردارند نیز نیاز به طرح تدوین تجاری دارند. طرح تجاری براساس اهداف کوتاه مدت و بلندمدت کسب و کار شما گام های مشخص و استانداردی را به سوی مسیر موفقیت ترسیم می کند. در واقع مسیر ایده تا موفقیت را برای شما سازماندهی و مشخص می کند.
یک طرح تدوین تجاری موارد مهمی نظیر اهداف کسب وکار شما، استراتژی های مورد استفاده شما در مسیر کسب وکارتان، مشکلاتی که ممکن است در مسیر کسب وکارتان با آنها مواجه شوید، راه حله ایی که برای رفع مشکلات پیشنهاد می شود، ساختار سازمان شما و میزان هزینه ای که برای کسب وکار شما در طول مسیر مورد نیاز است را شامل می شود.
اگر بخواهید یک طرح تدوین تجاری کامل برای کسب وکارتان بنویسید، باید بدانید که این پلن شامل چه بخش هایی می باشد. یک طرح تجاری کامل برای هر فرایندی که دنبال می کنید دستوالعمل هایی دارد که در سه بخش جا می گیرند:
بخش اول در طرح تجاری مسیر و گام هایی است که برای موفقیت در صنعت یا کسب و کار مشخص شده اند. در این بخش محصول، خدمات، ساختار کسب وکار را دقیقا مشخص می کنید. اندازه کسب وکار و میزان گستردگی تجارت شما و به دنبال آن نیازهای اولیه برای ادامه کسب وکار تعیین می شوند، از جمله:
جزییات این بخش باید کاملا مشخص شود تا در صورتی که یک فرد خارج از سازمان این سند را مطالعه کرد کاملا متوجه اهداف شما شود و برای سرمایه گذاری کاملا توجیه باشد.
بازار در قسمت اول شامل بررسی مخاطبان یا مشتریان شما در بازار هدفتان می باشد. در واقع پرسونای کسب وکارتان را بطور کامل بررسی میکنید. بررسی بازار را با سوالاتی نظیر این موارد شروع کنید:
قسمت دوم بازار بررسی رقبا است این بررسی شامل:
بخش نهایی مربوط به مسایل مالی کسب و کار شما است. در این بخش برای هر برنامه ای که در بخش های پیشین تدوین شده هزینه ای برآورد شده است و در مقابل درآمد و جریانات نقدی و مسایل مالی کسب و کار هم بیان می شود.
مکتوب سازی طرح تجاری سازمان ها و کسب وکارها با اهداف متفاوتی صورت می گیرد.