در این بلاگپست سعی بر این است به سوالات مهمی که برای بازرگانان و تجار به وجود می آید پاسخ دهیم. سوالاتی نظیر:
در دنیای امروز و با تحریمهایی که در کشور ما با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی بوجود آمده است، کالاهایی با ساخت کشورهای مختلف دیده میشود. سوالی که بهوجود میآید این است که واردات این کالاها در سطح عمده چگونه است؟
در علم بازرگانی و صنعت حمل ونقل خارجی، کارگو روش حمل کالاها به صورت عمده، حمل هوایی و یا حمل دریایی میباشد.
بسته به نوع کالاها و لاین انتخابی برای لاین کارگو (دریایی و یا هوایی) باید مجوزهای لازم برای اخذ ثبت سفارش از سازمانهای مربوطه گرفته شود.
در بازرگانی خارجی و حتی حمل و نقل تعابیر مختلفی با برداشتهای مختلفی برای کلمه “کارگو” وجود دارد. برای مثال در کشور چین، بازرگانانی که با ایران در زمینه واردات فعالیت دارند یک انبار را اجاره مینمایند و به صورت حمل کانسولیدیت (تجمیع کالاها از شیپرهای متفاوت و ارسال تمامی محموله به عنوان یک بارنامه، از مبداء مشخص به مقصد معین است.)
به مجموعه کارها و اقداماتی که برای حمل بارهای هوایی انجام میشود، کارگو هوایی میگویند. این اقدامات میتواند برای بارهای ورودی به کشور و بارهای خروجی از کشور صورت گیرد. در ایران این اقدامات به وسیله کارگو فرودگاه امام خمینی و یا پایانه هوشمند صادرات انجام میشود.
هزینه ارسال بار که به اشتباه آن را هزینه کارگو میشناسند، برای وزنهای متفاوت و مسیرهای مختلف قابل تغییر است. برای مثال اگر شما کارگویی از چین به ایران داشته باشید، هزینه کارگو هوایی این کالاها بسته به ایرلاین، وزن و ابعاد آن متفاوت است.
فریت بار و کارگو دو اصطلاح متداول در حمل ونقل کالاست. با وجود اینکه این دو اصطلاح تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارند، به اشتباه بهجای یکدیگر به کار میروند. تفاوت عمده فریتبار و کارگو در لاین هوایی را با اگر به مشافرت رفتهاید و مقداری کالا با خود به صورت مسافری به کشور مقصد حمل کردهاید، این کالاها از مقدار مجاز مشخص شده، نمیتواند بیشتر باشد. همچنین کالایی که حمل آن درحال انجام است، برای هدفی غیرتجاری است و برای سوغاتی و یا وسایل شخصی و حتی نمونه در حال جابهجایی است.
هزینههایی که برای لاین هوایی محاسبه میشود، به دو عامل مهم بستگی دارد:
قیمت ارز که برای هر کشوری متفاوت است و تعرفههای شرکتهای هواپیمایی، که ممکن باشد این هزینهها در بعضی کشورها بهعلت مناسب بودن قیمت ارز و نداشتن تورم، بسیار مقرونبهصرفه باشد و در بعضی دیگر به خاطر شرایط گران اقتصادی، با تورم سرسامآورهزینهها مواجه شود که بیش از حد انتظار باشد.
مهمترین عامل برای محاسبه وزن کالاست، که براساس هر وزن هزینههای مشخص و دارای دسته بندیهای مجزاست.
مقدار وزن | شاخص وزن | شاخص دیگر |
9-11 کیلوگرم | وزن مینیمم | بر اساس شهر مبدا و شهر مقصد محاسبه میشود. |
10-30کیلوگرم | وزن نرمال | بر اساس شهر مبدا و شهر مقصد محاسبه میشود. |
45کیلوگرم | ایرلاینها براساس نرخ ارز روز هزینه را اعلام میکنند. | |
100+ | اگر کالا 46 تا 100 کیلوگرم باشد، هزینه بر اساس 100کیلوگرم اعلام میشود. | |
300+ | تناژ | برای لوازمی مانند: لوازم منزل و یا لوازم شخصی مورد مناسبی است. |
محاسبه بارهای هوایی به صورت کارگو چگونه است؟
در بررسی کالاهای تجاری که در لاین کارگو وارد می شود معمولا یا کالاها وزین هستند و یا حجیم. برای محاسبه هزینههای کارگو برای کالاهای تجاری درنظر گرفتن وزن حجمی بارها، بسیار مهم است.
به مثال زیر دقت کنید:
درنظر داشته باشید میخواهید کالایی مانند پنبه را با وزن حجمی 100 کیلوگرم و وزن ناخالص 25 کیلوگرم وارد نمایید. این کالا دارای وزن حجمی است و در محاسبات باید وزن حجمی 100کیلوگرم ملاک قرار گیرد. نحوه محاسبه وزن حجمی با یک فرمول خاص محاسبه میشود. اشاره کردن به این نکته خالی از لطف نیست. هرچه وزن کالا بیشتر باشد، برای تجار عزیز مقرون بهصرفهتر می باشد.
سالیان متمادی حمل ونقل دریایی مهمترین راه برای تجارت بینالمللی بوده است و به دلیل عواملی مانند:
به منظور فعالیتهای حمل ونقلی، رشرکتهایی که این نوع خدمات را عرضه میکنند، به اصطلاح کریری و فورواردی و یا ترکیبی از هر دوی آنها میگویند.
زیرمجموعه شرکتهای حمل ونقل بینالمللی هستند که انواع روشهای حمل ونقل اعم: از زمینی، دریایی و هوایی و … را پوشش میدهند. این شرکتها وظایف زیر را برعهده دارند:
تحویل کالاها در لاین دریایی به چه صورت انجام میپذیرد؟
اینکوترمزهای فراوانی برای تحویل کالاها وجود دارد. در این نگارش به مهمترین اصطلاحات آنها میپردازیم.
کالاهای تجاری به سه دسته بارهای مجاز، بارهای ممنوعه و بارهای مشروطه تقسیم میشوند.
سوال اساسی که در بحث کالاهای تجاری پیش میآید این است که آیا همه کالاها را میتوان در وزن و حجم انبوه وارد کرد؟
پاسخ این سوال منفی است. واردات گروه کالایی 4 به کشور ایران ممنوع گردیده است. در قوانین واردات و صادرات ایران، کالاهایی که وارد میشوند، به گروههای مختلفی تقسیم میشوند.
به این کالاها ممنوعالورود میگویند. در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، چیزی در حدود 1339 ردیف تعرفه که شامل 1330 قلم کالای لوکس هستند غیرضروری اعلام شده است. واردات این دست کالاها، هیچ توجیهی، برای شرایط حال حاضر کشور ندارد.
کالاهایی نظیر:
با تعابیر اولیه کارگو آشنا شدیم و فهمیدیم چه کالاهایی میتوانند با این لاین واردات انجام دهند. شما به عنوان یک تاجر و یا کسی که میخواهید در وزن و حجم مناسب کالا وارد نمایید، با پیداکردن شرکتی معتبر میتوانید تمامی این مراحل را به آسانی انجام دهید.
شرکت بازرگانی سپاهان همراه با داشتن بیش از 3 دهه فعالیت در زمینه واردات کالاها با لاین کارگو بهصورت DOOR TO DOOR کالاهایی که با داشتن سقف و سابقه بر روی تعرفههای مشخص هستند این خدمات را ارائه دهد.
سخن پایانی
بازرگانان عزیز با دادن پکینگ لیست و اینویس کالاها به کارشناسان سپاهان همراه میتوانند از مشاورههای تخصصی در زمینه واردات کالاها با توجه به قوانین روز گمرک جمهوری اسلامی ایران، استفاده کنند.