ترخیص کالا

یکی از مراحل مهم برای هر شرکتی که در زمینه صادرات و واردات کالا فعالیت می کند، ترخیص کالا از گمرک است. بساری از مردم به دلیل نداشتن شناخت کافی از پروسه  آزاد سازی کالا از انجام آن واهمه دارند. اما در واقعیت تا این حد ترسناک نیست. به همین دلیل برای اینکه بدانید ترخیص کالا از گمرک چیست و مراحل آن چگونه انجام می شود در این مطلب با ما همراه باشید.

ترخیص کالا چیست ؟

به طور کلی می توان گفت ترخیص کالا به معنای انجام کلیه اقداماتی است که شما برای آزاد کردن کالاهای وارداتی و صادراتی خود از گمرک انجام می دهید. اقدامات حمل و آزاد سازی کالا به طور معمول توسط صاحبان کالا و یا نماینده قانونی آن ها انجام می شود.در طی پروسه و مراحل ثبت سفارش و آزاد سازی کالا باید اسناد و مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک به صورت فیزیکی یا الکترونیکی تهیه ، آماده‌سـازی و ثبت شده و هزینه‌های آن که شامل مالـیات ، حقوق گـمرکی، سود بازرگانی و و دیگر تسهیلات ارائه شده به واردکنندگان و صادرکنندگان است ارائه یا اظهارشود. از آنجایی که انجام این اقدامات یک کار تخصصی و پیچیده و نیازمند آشنایی کامل با پروسه آن است، معمولا فرآیند ترخیص شدن کالا از گمرک را به فردی به نام ترخیص کار می سپارند.

ترخیص کالا

ترخیص کار گمرک با تسلط به فوت و فن های قانونی گمرکی، می تواند پروسه انجام آن کار را با صرف کمترین وقت انجام و کالای شما را ترخیص کند. اگر دانش و تجربه کافی در این زمینه نداشته باشید و خودتان قصد دارید ترخیص کالا از گمرک را پیگیری کنید این کار در نهایت منجر به اتلاف غير ضروري وقت و پول شما می شود. برای هرچه بهتر شدن انجام کارها میتوانید از یک شرکت واردات و صادرات کمک بگیرید.

برای اینکه کالای خود را از گمرک ترخیص کنید لازم است با توجه به نوع کالایی که در گمرک دارید مجوزهای لازم را از سازمان های مربوطه اخذ کنید. ازجمله این سازمان ها می توان به  سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهداشت برای مجوز استاندارد، کانون پرورش فکری کودکان و … اشاره کرد. سپس به شعب مختلف گمرک مراجعه نموده و برای ترخیص کالا خود اقدام کنید.

یکی از موارد مهم در آزاد سازی که برای تاجران بسیار اهمیت دارد، ارزش گذاری کالایی است که در گمرک وجود دارد.در تمام دفاتر گمرکی کالای موجود به صورت متفاوتی ارزشگذاری می شود و این تسلط ترخیص کار و سابقه تاجران است که می تواند ارزش کالا را به صورت واقعی اعلام نماید.
( ارزش کالای خود را در سامانه TSC مشخص می شود)

چارت مراحل ترخیص کالا

مراحل و چارت ترخیص کالا از گمرک (تشریفات گمرکی)

 

1.  ثبت اظهار در سامانه EPL

 

اولین مرحله در ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک، تکمیل اظهارنامه در سامانه EPL و ورود اطلاعات مربوط به کالا در این سیستم و به صورت آنلاین است. انجام این مرحله آنلاین بوده و نیازی به مراجعه حضوری نیست. طبق دستورالعملی که در سایت رسمی گمرک(irica.gov.ir) برای ترخیص انواع کالا بیان شده است، ارائه اظهارنامه گمرکی و کلیه اطلاعات مربوط به کالا برای ترخیص آن لازم و ضروری است.

مدارک لازم برای اظهار کالا در گمرک

 

  • اظهارنامه واردات قطعی
  • کپی کارت بازرگانی معتبر قبض انبار
  • بارنامه
  • ترخیصیه
  • گواهی مبدأ
  • فاکتور یا سیاهه خرید
  • اعلامیه تأمین ارز یا نامه برات
  • پروفورما ( پیش فاکتور )
  • مجوز ثبت سفارش
  • لیست عدلبندی
  • بیمه نامه
  • پروانه بهره برداری
  • کاتالوگ و بروشور
  • مجوزهای قانونی و مدارک لازم جهت ترخیص کالا از قبیل گواهی بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی، قرنطینه نباتی و سایر
  • وکالتنامه رسمی، کارت حق العملکاری
  • پروانه صادراتی
درباره اظهارنامه گمرکی بیشتر بدانید

ترخیص کالا از گمرکلازم به ذکر است که برای تکمیل فرم در سامانه الکترونیکی دقت بسیاری لازم است. شما می توانید به عنوان مالک کالا یا نماینده قانونی آن این فرم را تکمیل کنید اما به خاطر داشته باشید،مبلغی که شما برای حقوق ورودی پرداخت می کنید، یکی از اطلاعات ضروری و در عین حال با اهمیت در اظهارنامه است که در مرحله تکمیل اظهارنامه محاسبه می شود. بنابراین در تکمیل فرم اظهارنامه نهایت دقت را به خرج دهید تا بدون اشتباه پروسه تکمیل آن طی شود و دچار ضرر و زیان مالی نشوید. در انتها این سامانه به شما یک شماره سریال و یک شماره عطف می دهد. از آن پرینت گرفته و برای مراحل بعد آن را نکهدارید.

2. احراز هویت و تعیین مسیر

در این مرحله دایره احراز هویت که دایره فنی گمرک است، اسناد شما را بررسی کرده و در صورتی که تایید کند برای شما یک شماره ثبت یا کوتاژ اختصاص می دهد. دریافت کوتاژ به این معنی است که اظهارنامه واردات یا صادرات کالای شما با یک شماره اختصاصی ثبت شده است و سپس مهر می شود.

برای کسب اطلاعات درباره کوتاژ کلیک کنید.

3. کنترل کالا

کالای شما در روند ترخیص کالا از گمرک لازم است یکی از سه مسیر سبز، زرد و قرمز را برای ارزیابی طی کند. قرار گرفتن در مسیر زرد و قرمز به این معنی است که کالای شما نیاز به کنترل دارد که توسط کارشناسان و بازرسان این امر صورت می گیرد تا با اسنادی که شما ارائه کردهاید مقایسه و مطابقت داده شود.پس از طی کردن این ارزیابی کالای شما  در بخش دایره ارزش، ارزش اظهاری، سوابق گمرکی و … بررسی می شود.

برای اطلاع از مسیر های سبز و زرد و قرمز گمرک کلیک کنید.

4. اخذ مجوزهای لازم

در صورتی که کالای شما نیازمند مجوز ها و مدارک لازم جهت آزاد سازی کالا و گواهی نامه های تعیین شده توسط کارشناسان باشد، در این مرحله باید تکمیل شود.گواهی هایی از قبیل  استاندارد، بهداشت، مخابرات ، قرنطینه، انرژی اتمی، تجهیزات پزشکی، جهاد، ، وزارت راه، مالیات و … از جمله آن ها هستند.

5. بررسی تعرفه و تطبیق کالا توسط کارشناس

در این مرحله کارشناسان سرویس تعرفه گمرکی کالا را بررسی آن را با اسناد کالا مطابقت می دهند. همچنین کارشناسان نظارت دوباره ای به مجوزهای مرحله قبل انداخته و ان را بررسی و مطابقت می دهند و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد آن را امضاء و تایید می کنند.

6. صندوق و صدور سند ترخیص

صاحب کالا باید پس از تایید نهایی، هزینه ای که از جانب گمرک تعیین شده است را به صورت نقدی پرداخت کرده و پس از دریافت فیش پروانه سبز گمرک باری وی صادر می شود. و صاحب کالا می تواند اقدامات لازم برای خروج کالا از گمرک را شروع کند.

7. انبارداری و اجازه بارگیری

پس از صدور سند ترخیص کالا از گمرک، زمانی که با شرکت حمل و نقل تسویه انجام می شود، بعد از دریافت قبض انبار و مدارک مورد نیاز آن ، مجوز بارگیری از گمرک صادر می شود و باید هزینه انبارداری پرداخت شود. این هزینه در گمرکات مختلف ، متفاوت استو موارد زیر را شامل می شود: هزینه تخلیه و بارگیری، بیمه کالا، مدت زمان رسوب کالا در انبار و غیره.

8. خروج کالا از گمرک

پس از طی نمودن تمامی مراحل فوق صاحب کالا می تواند بیجک انبار را از انبار دار گمرک دریافت کند. در واقع انباردار پس از کنترل پروانه سبز گمرکی مهر درب خروج، بیجک انبار را صادر می کند و صاحب کالا می تواند برای بارگیری کالا ، وسیله نقلیه مورد نظر خود را را وارد گمرک کند .در این مرحله نیز ، محموله دوباره بررسی شده و سپس اجازه خروج کالا داده خواهد شد.

بازرسی کاالا در گمرک

اهمیت بازرسی کالا در فرآیند ترخیص شدن کالا

بازرسی کالا فرآیندی است که باعث اطمینان خاطر خریدار نسبت به تایید کمیت و کیفیت کالای ارسالی می شود. خریدار کالا قبل از دریافت شرکتی را برای بازرسی کالای ارسالی معرفی می کند تا کارشناسان این شرکت کالایی را که قرار است ارسال شود را بررسی و نسبت به کمیت، کیفیت، استاندارد ها و گواهی های لازم به ایشان اطمینان دهد.شرکت هایی که اقدام به بازرسی قبل از ترخیص شدن کالا از گمرک انجام می دهند اغلب یک قرارداد در این رابطه تهیه و تنظیم می کنند و کلیه اطلاعات لازم را به صورت رسمی و دقیق در آن عنوان می کنند تا برای  ترخیص کالا از گمرک با مشکل مواجه نشوند.

اطلاعاتی که در این قرارداد درج می شود شامل نحوه پرداخت هزینه های بازرسی، کارمزد آن و همچنین کلیه اطلاعات مربوط به صحت کالا از قبیل تعداد، کیفیت و کلیه اطلاعات فیزیکی، تایید استانداردها و گواهی هایی که مشمول ان کالای خاص می باشد، همچنین تاییدیه مرغوبیت کالا و … می شود. در این صورت شرکت بازرسی می بایست کلیه اطلاعاتی که خریدار در این سند ذکر کرده است را بررسی و صحت آن را با کالایی که در گمرک است مطابقت دهد و در صورت مغایرت، تمامی آن را به طور دقیق به اطلاع خریدار برساند.

عمدتا حدود بازرسی کالا در سند قراردادی ذکر می شود و در محل تولی، انبار، محل بسته بسته بندی، گمرک و بندر مقصد این بازرسی انجام می شود.

ترخیص کار گمرک

نقش ترخیص کار در فرآیند ترخیص کالا از گمرک

انجام تشریفات گمرکی فرایندی پیچیده و تخصصی است. شاید فکر کنید طی کردن مراحل 8 گانه ای که در فوق به آن اشاره شد چندان سخت نباشد و خودتان به تنهایی قادر به انجام آن هستید اما در واقع این فرآیند بیشتر نیاز به سابقه و مهارت و تبحر دارد. به همین سابقه کاری فردی که سالها در این زمینه فعالیت نموده است و با پیچیدگی های ترخیص انواع کالا آشنایی دارد، کلید موفقیت شما در خارج کردن کالا از گمرک در زمان مناسب است. این فرد که ترخیص کار گمرک نامیده می شود، به عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی با وکالت از جانب شما کلید تشریفات قانونی برای خارج کردن کالا از گمرک را انجام داده و شما را از رفت و آمد های مکرر به گمرک بی نیاز می کند. وظایف این شخص را در مطلب ترخیص کار گمرک به طور کامل شرح داده ایم.

سامانه ترخیص کالا از گمرک

هر کالایی برای اینکه از گمرک ترخیص شود، باید در سامانه ترخیص کالا ثبت و مدیریت شود. این سامانه به شما اجازه میدهداطلاعات شخصی خود به عنوان صاحب کالا و همچنین اطلاعات و مشخصات کالا در ثبت و نگهداری کنید.
اگر برای اولین بار به این سامانه مراجعه کنید، باید ثبت نام انجام دهید. ثبت نام در سامانه بسیار راحت است. شما برای ثبت نام در سامانه باید اطلاعت زیر را درج کنید:
  • کدملی صاحب کالا
  • ثبت اطلاعات هویتی فرد صاحب کالا
  • ثبت اطلاعات کالا
سامانه ترخیص کالا از گمرک

پس از درج اطلاعات فوق لازم است که آن را تایید کنید. برای این منظور اطلاعات ثبت شده برای بار دوم به شما نمایش داده می شود تا آن را بررسی کنید. در این صورت اگر اطلاعات صحت دارد شما آن را تایید می کنید و اگر نیاز به اصلاح اطلاعات است آن را ویرایش کرده و سپس آن را تایید می کنید.پس از درج این اطلاعات، سامانه یک کد شناسه برایتان ارسال می کند. این کد شناسه در تمام مراحل ترخیص کالا از گمرک که توسط ترخیص کار گمرک انجام می شود، لازم و ضروری است. پس باید آن را حفظ و در جایی نگهداری کنید.

مطالعه بیشتر: انواع روش های حمل در ترخیص کالا

آشنایی با روند ترخیص انواع کالاها از گمرک

 

جهت آشنایی با فرایند ترخیص انواع کالا های مختلف مجموعه مقالات زیر را نیز مطالعه نمایید.
  • ترخیص ماشین آلات صنعتی از گمرک
  • ترخیص خودرو از گمرک
  • ترخیص دارو از گمرک
هزینه ترخیص

هزینه ترخیص کالا از گمرک

این هزینه به طور معمول مبالغی است که شما در پروسه ترخیص انواع کالا از گمرک و در مراحل مختلف باید پرداخت کنید.این هزینه های شامل مواردی مانند هزینه باربری، انبارداری، تخلیه، صفافی، تعرفه آزمایشگاهی،کارشناسی کالاو…می شود که بایستی به عنوان هزینه ترخیص توسط صاحب کالا پرداخت شود. هزینه های گمرکی فوق به شکل مستقل و مجزا از حقوق ورودی دریافت می شوند.
حقوق ورودی  شامل سود بازرگانی و 4 درصد ارزش گمرکی می باشد که توسط نهاد گمرک جمهوری اسلامی ایران دریافت می شود. پرداخت هزینه ترخیص برای روند قطعی واردات کالا می باشد. به طور مثال 10 درصد از هزینه حمل و 8 درصد از هزینه پرداختی برای سازمان استاندارد جزو حقوق ورودی کالا می باشند.
برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله هزینه ترخیص کالا از گمرک را مطالعه کنید.

نحوه ثبت شرکت ترخیص کالا

این شرکت ها عموما به شرکتی اطلاق می گردد که شخصیت حقوقی دارد و با اخذ مجوز های لازم می تواند به عنوان نماینده ی قانونی صاحب کالا به آزاد سازی کالا اقدام نماید.

روند ثبت شرکت

شرکتهای تاسیس شده در زمینه ی بازرگانی، قابلیت ترخیص کالا از ادارات گمرک را هم دارا می باشند. لذا این شرکتها با دارا بودن قابلیت ترخیص کالا از گمرک به راحتی  می توانند کار تجارت و بازرگانی خود را در این جهت هم پیش ببرند. در اصل ثبت شرکت واردات و صادرات به عنوان زیر مجموعه ای از ثبت شرکتهای بازرگانی تلقی می شود.

شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت واردات و صادرات

 

    • دارا بودن تابعيت کشور جمهورى اسلامى ايران
    • متدین بودن به یکی از اديان رسمى کشور
    • عدم سوء پيشينه
    • عدم اعتياد به مواد مخدر
    • داشتن کارت پایان خدمت يا معافيت دائم از خدمت سربازی
    • داشتن حداقل مدرک ديپلم کامل متوسطه
    • سن حداقل ۲۵ سال تمام
    • دارا بودن حداقل ۵ سال سابقه کار در حوزه ی حمل و نقل بين‌المللى که به يکى از روش های زير قابل احراز است:
    • ارائه ی تأييدیه نهاد يا وزارتخانه ی مربوطه براى تایید سابقه ی کار دولتی
    • تأييدیه سازمان تأمين اجتماعى  جهت پرداخت حق بيمه

 

انتخاب بهترین شرکت ترخیص کالا

شرکت های بازرگانی و صادرات و واردات وظیفه ترخیص محموله های وارداتی و یا صادراتی از گمرک را به عهده دارند. آنها وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند که این موارد با رعایت کلیه مقررات، قوانین و سایر الزامات قانونی انجام شود. علاوه بر این، آنها باید مطمئن باشند که کلیه اقدامات از جمله مالیات، هزینه ها، اسناد و مدارک و … انجام شده است. شما باید در انتخاب شرکت ترخیص کالا حسایت زیادی به خرج بدهید. برای یک انتخاب خوب موارد زیر را بررسی کنید:

  • تجربه و قدمت فعالیت شرکت
  • تسلط به تمام مراحل ترخیص
  • آشنایی با مقررات و تخلفات گمرکی
  • شفافیت و پاسخگویی به مشتریان

گروه بازرگانی ترخیص فوری به عنوان یکی از گروه های با تجربه,معتبر و کاردان در زمينه ارائه تمامی خدمات بازرگانی از جمله حمل و ترخیص کالا، صادرات، واردات، ثبت سفارش کالا و … می باشد تا ترخیص کالا از گمرک را برای شما عزیزان با استفاده از آخرین قوانین و مقررات جاری بازرگانی و گمرکی توسط ترخیص کار گمرک به صورت اطمینان بخش و با کمترین زمان ممکن انجام دهد.

فرم ها و مدارک گمرکی

برای دانلود فرم ها و مدارک گمرکی می توانید فایل pdf زیر را دانلود کنیدفایل pdf فرم ها و مدارک کمرکی

سوالات متداول

 

قبل اقدام برای ترخیص کالا هزینه گمرکی مشخص می شود؟

 

بازرگانی طاها فیدارخلیج فارس قیمت نهایی وهزینه تمام شده تا زمان تحویل کالا در انبار را از قبل به صاحب کالا اعلام میکند. به این ترتیب صاحبان کالا قبل از وارد کردن کالا از هزینه گمرکی اطلاع می یابند و می توانند  با احتساب قیمت خرید، قیمت تمام شده کالا را مشخص کنند.

ترخیص کالا از گمرک چند روز زمان می برد ؟

 

انجام تشریفات گمرکی توسط شرکت طاها فیدار خلیج فارس در کوتاه ترین زمان یعنی 7 تا 15  روزکاری انجام می شود.

کالا سالم و بدون کسری به دست صاحب کالا میرسد؟

 

بازرگانی طاها فیدارخلیج فارس قبل ازخروج، تمام کانتینرها را پلمپ کرده وبیمه میکند و در بارنامه تعداد و وزن کالا به طور صحیح ودقیق قید می شود وشماره پلمپ و تصویربارنامه برای صاحب کالا ارسال میگردد.