دموراژ برای اولین بار برای کرایه معطلی کشتی بکار برده شد اما به مرور زمان برای کانتینر نیز مورد استفاده قرار گرفت.
به معنی خسارت معطلی کانتینر نیز می باشد و دقیقاً معنی متضاد دیسپچ را دارد
اگر پس از دریافت قبض انبار قبل از پایان این بازه ی زمانی کانتینر را تخلیه و عودت دهید جریمه ای شامل شما نمی شود اما به محض اتمام این مدت زمان جریمه ی شما به صورت روز شمار شروع میشود.
زمانی که کالا از درب خروج گمرک عبور می کند و داخل وسیله نقلیه قرار می گیرد شرکت حملی که کالا را به مقصد حمل می کند موظف می باشد ظرف مدت حداکثر 6 روز کانتینر خالی را به گمرک تحویل دهد و تاریخ دقیق آن در کشتیرانی ثبت می شود.
در هنگام عقد قرار داد اجاره کانتینر برای حمل دریایی، مدت زمانی به نام فری تایم در مبدا بارگیری و فری تایم در مقصد تخلیه بار توسط شرکت کشتیرانی مشخص می شود.این مدت زمان مشخص کننده تعداد روزهایی است که صاحب کالا می تواند بدون پرداخت جریمه دیرکرد بازگشت کانتینر، کانتینر را در اختیار داشته باشد.در واقع دموراژ جریمه ی دیرکرد عودت کانتینر است.
هزینه دموراژ به منظور تسریع روند تجارت جهانی در نظر گرفته شده است.
بازه ای است، از لحظه ای که کانتینر خالی از محوطه کانتینرهای خالی برداشته میشود تا زمانی که کانتینر پر تحویل محوطه کانتینری شود.
بازه ای است ، از لحظه ای که کانتینر پر از محوطه کانتینری برداشته میشود تا زمانی که کانتینر خالی تحویل محوطه کانتینرهای خالی شود
دموراژ کانتینر به دو نوع ریالی و دلاری تقسیم می شود که نرخ مصوبی دارد و شرکت های کشتیرانی موظف به رعایت آن می باشند:
نرخ مصوب دموراژ دلاری(برای کانتینرهای معمولی 20 فوت و 40 فوت)
نرخ مصوب دموراژ ریالی(برای کانتینرهای معمولی 20 فوت و 40 فوت)
*تعرفه دموراژ ریالی معمولاً اواخر اردیبهشت یا خرداد هر سال به روز رسانی می شود
با توجه به رقابتی بودن بازار و برای جذب مشتری،بعضی از کشتیرانی ها به عنوان یک امتیاز فری تایم را به جای 10 روز 20 روز در نظر می گیرند.همچنین در ماه های اخیر هم به صورت محدود شاهد آن بودیم که تعداد کمی از کشتیرانی های خارجی هزینه دموراژ را به جای دلاری،ریالی محسابه و دریافت می کنند
در صورتی که قصد دارید از هزینه های مازاد خود جلوگیری کنید یکی از روش ها این می باشد که هنگام تخلیه ی بار از روش استریپ استفاده کنید.
برای استفاده از این روش باید به محض رسیدن کالا به بندر مقصد درخواست استریپ را بدهید؛ بعد از آن کانتینر را در حضور نماینده صاحب کالا (ترخیص کار) فک پلمپ می کنند و محموله را داخل انبار گمرک تخلیه می کنند. سپس کانتینر خالی به کشتیرانی عودت داده می شود و مراحل ترخیص هنگامی که کالا در انبار می باشد انجام می شود.به این ترتیب شما فقط هزینه انبارداری را پرداخت می کنید و دموراژ شامل حال شما نمی شود.
نکته: با توجه به اینکه در صورت تخلیه بار در انبار گمرک ممکن است کالا آسیب ببیند، اکثر صاحبان کالا ترجیح می دهند از این روش استفاده نکنند و هزینه دموراژ را پرداخت کنند.در واقع استریپ بیشتر برای بارهایی مانند خشکبار،ادویه جات،حبوبات استفاده می شود
نتیجه گیری:
در صورتی که قصد واردات و ترخیص کالایی را دارید برای جلوگیری از هزینه هایی مثل دموراژ حتماً از یک شرکت ترخیص کار معتبر کمک بگیرید.
چرا که در صورت اشتباه در امر ترخیص ممکن است به سرمایه ی شما خسارات جبران ناپذیری وارد شود تا جایی که کار به جایی میرسد که هزینه دموراژ از هزینه خرید کالا بیشتر می شود و.
هیچ توجیه اقتصادی برای ترخیص کالای شما وجود ندارد.
رمز موفقیت شرکت بازرگانی “طاها فیدار خلیج فارس ” و تمایز به رقبا در ارائه خدمات متعدانه و دلسوزانه،حفظ اسرار تجاری مشتریان و عقد قرارداد رسمی می باشد و این همه میسر نگردیده جز با عنایت پروردگار متعال و چارت سازمانی موفق و با تجربه که با تلاش بی وقفه با نظم،دقت و سرعت موجب آن گردیده اند که واردکنندگان محترم کالاهای تجاری خود را با اعتماد کامل جهت ارائه خدمات ترخیص کالا نزد این شرکت قرار دهند.جهت کسب اطلاعات بیشتر و تجربه یکی از بهترین فرایند های ترخیص کالای خود با ما در تماس باشید.