راهنمای جامع صادرات
صادرات چیست؟
صادرات، کالاها و خدماتی است که در یک کشور تولید شده و توسط ساکنان کشور دیگری خریداری می شود. مهم نیست که این کالا یا خدمات چه مزایایی دارد و فرقی نمی کند که چگونه ارسال شود، بلکه تمام کالا ها یا خدماتی که در یک کشور تولید می شوند و در کشور دیگری مورد استفاده قرار می گیرند، صادرات خوانده می شود.
صادرات یکی از مؤلفه های تجارت بین المللی است، مؤلفه دیگر واردات است. آنها کالاها و خدمات خریداری شده توسط ساکنان یک کشور هستند که در یک کشور خارجی تولید می شوند. با هم تركیب می كنند كه تراز تجاری كشور را تشکیل می دهند. وقتی کشور بیشتر از واردات، صادر می کند، مازاد تجاری نیز دارد و بر عکس وقتی بیشتر از صادرات وارد می کند، کسری تجاری دارد.
صادرات
چه کشورهایی صادرات دارند
کسب و کار ها و کارخانه جات کشور صادر کننده باید نسبت به تولید محصول مورد نظر، نسبت به کشوری که می خواهد آن را وارد کند مزیت رقابتی و نسبی در تولید داشته باشد. این بدان معناست که آنها در تهیه این محصول بهتر از سایر شرکت ها هستند.
کشورها در کالاهایی که توانایی تولید طبیعی دارند، از مزایای مقایسه ای برخوردار هستند. به عنوان مثال، کنیا، جامائیکا و کلمبیا از آب و هوای مناسب برای رشد قهوه برخوردار هستند؛ این امر به صنایع خود منجر به صادرات قهوه می شود.
چگونه صادرات بر اقتصاد تأثیر می گذارد
بیشتر کشورها می خواهند صادرات خود را افزایش دهند و شرکت های آنها می خواهند بیشتر بفروشند. در صورتی که میزان تولید آنها، نیاز کشورشان را فراهم کرده باشد، پس می خواهند در خارج از کشور نیز بفروشند. هرچه صادرات بیشتر شود، مزیت رقابتی آنها بیشتر می شود. در طول مسیر رشد این تولیدی ها، در زمینه تولید کالا و خدمات تخصص می گیرند و در مورد نحوه فروش به بازارهای خارجی نیز دانش کسب می کنند.
دولت ها صادرات را تشویق و ترغیب می کنند؛ صادرات باعث افزایش شغل، افزایش دستمزدها و افزایش سطح زندگی برای ساکنان کشور می شود، در نتیجه؛ همین ترتیب، مردم شادتر می شوند و به احتمال زیاد از دولت خود حمایت می کنند.
تاثیر صادرات بر ذخایر ارزی
تاثیر افزایش صادرات بر افزایش فعالیت های گمرکی برای ترخیص کالا و حمل و نقل کالا
صادرات همچنین ذخایر ارزی را که در بانک مرکزی کشور نگهداری می شود، افزایش می دهد. کشوری که ذخایر ارزی کافی داشته باشد، می تواند از آن برای مدیریت ارزش پول خود استفاده کند. آنها به اندازه کافی ارز خارجی دارند تا بازار را با ارز خودشان سیل کنند. این هزینه صادرات آنها را در کشورهای دیگر کاهش می دهد.
کشورها همچنین برای مدیریت نقدینگی از ذخایر ارزی استفاده می کنند. این بدان معناست که آنها می توانند تورم را کنترل کنند، یعنی پول زیادی که کالاهای معدودی را تعقیب می کند. برای کنترل تورم، آنها برای خرید ارز خود از ارز خارجی استفاده می کنند. این باعث کاهش عرضه پول می شود و ارزش پول محلی را بیشتر می کند.
چگونه صادرات را افزایش دهیم
سه روش وجود دارد که کشورها برای افزایش صادرات از آن می کنند.
اول، آنها برای حمایت از صنایع خود از استراتژی های حمایت از تجارت استفاده می کنند. این معمولاً شامل تعرفه هایی است که قیمت واردات را بالا می برد. آنها همچنین برای پایین آمدن هزینه های تولید، یارانه هایی در صنایع خودشان ارائه می دهند. اما به محض شروع این کار، سایر کشورها با همین اقدامات تلافی می کنند. این جنگ های تجاری تجارت بین المللی را برای همه پایین می آورد.
کشورها همچنین با مذاکره در مورد توافق های تجاری، صادرات را افزایش می دهند و صادرات را تقویت می کنند. سازمان تجارت جهانی سعی در مذاکره درباره توافق چند جانبه در بین 149 عضو خود داشت. توافق نامه به اصطلاح دوحه تقریباً موفق شد اما اتحادیه اروپا و ایالات متحده از حذف یارانه ها خودداری کردند.
راه سوم برای افزایش صادرات کشورها، پایین آمدن ارزش ارزهای آنها است. این باعث می شود قیمت صادرات آنها در کشور پذیرنده نسبتاً پایین باشد. بانک های مرکزی این کار را با کاهش نرخ بهره انجام می دهند. دولت همچنین می تواند ارز بیشتری چاپ کند یا ارز خارجی را خریداری کند تا ارزش آن بیشتر شود. کشورهایی که تلاش می کنند با کاهش ارزش ارزهای خود رقابت کنند، متهم به جنگ ارز هستند.
در نهایت
صادرات به یک ملت کمک می کند تا رشد کند. به عنوان یک مؤلفه تجاری، اهمیت آن در سیاست های دیپلماتیک و خارجی بسیار زیاد است. کشورها کالاها و خدماتی را صادر می کنند که در آن مزیت رقابتی یا نسبی دارند. دولت ها صادرات را تشویق می کنند، زیرا:
درآمد ملی را افزایش دهید.
کاهش بیکاری و افزایش شغل هایی مانند ترخیص کار گمرک و افزایش سطح و معیارهای زندگی
افزایش ذخایر ارزی
نقدینگی را افزایش داده و دولتها را قادر می سازد که تورم را به صورت کارآمد مدیریت کنند.
به همین دلایل ،کشورها به دنبال تقویت صادرات خود هستند. اگرچه تمام اقدامات لازم برای انجام این کار در طولانی مدت برای آنها مفید نیست. این اقدامات عبارتند از:
حمایت از تجارت – اعمال تعرفه در واردات و یارانه برای صنایع. اینها جنگهای تجاری را برانگیخته است.
توافقات تجاری.
کاهش ارزش پول محلی برای پایین آمدن قیمت صادرات.
خدمات صادرات و ترخیص محصولات از گمرک برای صادرات و واردات ترخیص فوری
اگر می خواهید از مزایای صادرات بهره مند شوید و به فعالیت های بازرگانی بپردازید، شرکت بازرگانی ترخیص فوری اقدام به ارائه خدمات گمرکی مربوط به صادرات کالا نموده است و با استفاده از کارشناسان باتجربه و کارآزموده آماده همکاری با تجار گرامی می باشد.
گروه بازرگانی ترخیص فوری به عنوان یکی از گروه های با تجربه,معتبر و کاردان در زمينه ارائه تمامی خدمات بازرگانی از جمله حمل و ترخیص کالا، صادرات، واردات، ثبت سفارش کالا و … می باشد تا ترخیص کالا از گمرک را برای شما عزیزان با استفاده از آخرین قوانین و مقررات جاری بازرگانی و گمرکی توسط ترخیص کار گمرک به صورت اطمینان بخش و با کمترین زمان ممکن انجام دهد.